Brandpreventie bedrijven
Sinds 2014 is elke werkgever in België verplicht om een beleid rond brandpreventie uit te werken. Daarvoor kan je terecht bij een brandpreventie bedrijf. Deze firma’s beschikken over gecertificeerde preventieadviseurs die jou helpen met het opstellen van een brandpreventiedossier. Ontdek hier wat brandpreventie bedrijven voor jouw onderneming kunnen doen, waarvoor je ze kan inschakelen en hoeveel ze kosten.
4 vragen over brandpreventie bedrijven
- VRAAG 1: waarom een brandpreventie bedrijf inschakelen?
- VRAAG 2: wat zijn de taken van een brandpreventieadviseur?
- VRAAG 3: hoeveel kost brandpreventie door een bedrijf?
- VRAAG 4: hoe kan ik brandpreventie bedrijven vergelijken?
Erkend brandpreventiebedrijf inschakelen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Via onze offertedienst brengen we je gratis in contact met verschillende specialisten actief in je regio. Interesse? Vul dan het aanvraagformulier in.
VRAAG 1: waarom een brandpreventie bedrijf inschakelen?
Zowel in het KB van 2014 als de Codex Welzijn op het werk staan officiële normen over de brandpreventie op arbeidsplaatsen. Daarvoor moet je verplicht een risicoanalyse brand laten uitvoeren. Dat is een klus die je beter overlaat aan professionele brandpreventie bedrijven:
- Conform Belgische wetgeving: de Belgische wetgeving met de eisen omtrent brandpreventie is erg omvangrijk. Een ervaren preventiespecialist is hiermee vertrouwd. Wens je dus een verslag conform de Belgische wetgeving? Dan schakel je beter een professioneel brandpreventie bedrijf in.
- Advies & actieplan op maat: een expert in brandpreventie komt altijd langs voor een uitgekiende risicoanalyse. Dit garandeert een actieplan met advies op maat voor jouw onderneming.
- Professionele begeleiding: een brandpreventie bedrijf stelt niet alleen een actieplan op, maar helpt je ook graag verder met het uitvoeren van concrete actiepunten in je risicoanalyse. Bovendien bieden ze ook opleidingen aan om de brandveiligheid in jouw bedrijf te verbeteren.
- Betrouwbaar aanspreekpunt: voer je op termijn belangrijke wijzigingen door in je firma? Stockeer je binnenkort ook brandbare stoffen? Of neem je nieuwe machines in gebruik? Dan kunnen deze veranderingen de brandveiligheid beïnvloeden. In dit geval moet je je risicoanalyse laten bijwerken.
BELANGRIJK: schakel een professioneel brandpreventie bedrijf in om jouw risicoanalyse op maat te verzorgen. Kom in contact met professionals actief in je regio via onze gratis offertedienst.
VRAAG 2: wat zijn de taken van een brandpreventieadviseur?
Als je voor jouw onderneming een gespecialiseerde firma inschakelt, sturen zij een brandpreventieadviseur naar je toe. Waarvoor kan je dan zoal een beroep doen op z’n expertise?
1. Voert een risicoanalyse uit
De 3 meest voorkomende brandoorzaken in bedrijven zijn de onjuiste omgang met gevaarlijke stoffen & installaties, onvoldoende voorlichting voor werknemers over de brandveiligheid in het bedrijf en een gebrekkig besef van de risico’s in de omgang met bepaalde stoffen. Op basis van een vooraf opgestelde vragenlijst conform de geldende wetgeving komt een expert bij je langs. Bij de risicoanalyse schenkt hij veel aandacht aan mogelijke gebreken in je firma.
2. Maakt een officieel rapport op
Dit plaatsbezoek resulteert in een rapport waarin alle risicofactoren opgelijst staan. Daarin vind je een overzicht van o.a. de te nemen maatregelen en een inschatting van de ernst van de situatie. Als je dat wenst, maakt een expert ook een budgettering op met daarin een richtprijs van alle voorgestelde maatregelen.
3. Stelt je preventiedossier samen
Elke werkgever moet beschikken over een brandpreventiedossier. Dit is een verzameling van de meest belangrijke informatie omtrent de brandveiligheid van jouw gebouw. Denk maar aan de risicoanalyse, evacuatieplannen, signalisatie, de samenstelling van de brandbestrijdingsdienst, … Ook al deze documenten maakt een preventieadviseur voor je op.
4. Staat in voor het interventiedossier
Een interventiedossier bevat alle gegevens over het gebouw en de omgeving rondom. Dit dossier is vooral belangrijk voor de brandweer. In een noodsituatie weet die dan meteen waar de risico’s liggen bij het gebouw waar een interventie plaatsvindt. Dankzij jouw professional is dit dossier helemaal conform de verschillende eisen van alle brandweerzones.
5. Fungeert als adviesgevend orgaan
Een brandpreventie firma staat altijd ter beschikking van ondernemingen, ook wanneer het preventiedossier al op punt staat. Ze bieden o.a. opleidingen aan voor je brandbestrijdingsdienst, organiseren evacuatieoefeningen voor je personeel, staan in voor het onderhoud en de keuring van je blusmiddelen en andere preventiemateriaal, …
Een brandpreventiebedrijf = een must!
Denk je eraan om zelf je preventiedossier op te stellen of je evacuatieplannen uit te tekenen? Dan raden we je dat resoluut af. Er komt flink wat kijken bij de opmaak van al deze officiële documenten, waaronder een goede kennis van de Belgische wetgeving. Dankzij een brandpreventiebedrijf ben je zeker van een correct dossier op maat van jouw situatie.
Brandpreventie bedrijven contacteren? Kom in contact met verschillende firma’s actief in je regio. Interesse? Start hier je aanvraag voor de brandbeveiliging van je gebouw.
VRAAG 3: hoeveel kost brandpreventie door een bedrijf?
De totale kostprijs hangt af van het soort onderneming, de risicocategorie (o.b.v. de sector) waartoe die behoort, de totale oppervlakte van de te inspecteren firma, het type dossier en allerhande extra kosten. Denk maar aan het plaatsen en keuren van je blusapparatuur.
TIP: net omdat een brandpreventiespecialist maatwerk levert, raden we je aan om verschillende offertes aan te vragen bij 2 à 3 specialisten actief in je regio. Zo kan je niet alleen gericht prijzen, maar ook uitvoeringstermijnen, werkwijzen, adviezen, … vergelijken. Kom gratis in contact met diverse specialisten.
VRAAG 4: hoe kan ik brandpreventie bedrijven vergelijken?
Heb je contact opgenomen met verschillende firma’s? Dan kan je deze met elkaar vergelijken. Met de onderstaande tips vind jij alvast het bedrijf dat het beste bij je past:
-
Kies een gespecialiseerde firma
Om een correcte risicoanalyse uit te voeren, is kennis van de wetgeving, de mogelijke gevaren, eventuele afwijkingen, enz. vereist. Enkel een gespecialiseerde firma beschikt over adviseurs die deze kennis volledig beheersen. Deze mensen hebben hiervoor officiële opleidingen gevolgd.
-
Ga af op referenties
Ken je een zaakvoerder die erg tevreden is over de diensten van een welbepaald brandpreventie bedrijf? Dan is dat al een goede indicatie. De beste referenties komen namelijk voort uit de ervaringen van anderen. Zijn het bedrijven waar je (nog) niet bekend mee bent? Bekijk dan eens online reviews.
-
Staar je niet blind op de prijs
Ontvang je verschillende prijsvoorstellen? Kies dan niet blindelings voor de goedkoopste offerte. Neem de tijd om alle offertes naast elkaar te leggen en de verschillende elementen met elkaar te vergelijken. Welke zaken zijn wel en niet opgenomen in de offerte? Zijn alle prijzen inclusief btw? Worden de arbeidsuren helder meegedeeld?
-
Informeer naar hun service
De laatste tip is gericht op de klantvriendelijkheid van het bedrijf. Kan je achteraf nog terecht bij het brandpreventie bedrijf met vragen? Zijn ze bereid om langs te komen voor een inspectie van je installaties? Geven ze misschien ook opleidingen voor je personeel? Zo ben je zeker dat je een betrouwbare firma in de arm neemt.
TIP: wil je diverse bedrijven vergelijken? Vul dan het onderstaande formulier in en ontvang offertes op maat van jouw situatie: