Brandpreventist: taken, kostprijs & FAQ
Brandveiligheid is meer dan een rookmelder of brandblusser plaatsen. Bovendien ben je als werkgever sinds 2014 verplicht om een brandpreventiebeleid te hebben. Wil je dus 100% zeker zijn dat jouw bedrijfsgebouw of woning brandveilig is en voldoet aan de wetgeving? Werk dan samen met een erkende brandpreventist in je buurt. Hier kom je meer te weten over zulke professionele brandpreventie bedrijven!
Ga snel naar:
Taken van een brandpreventist
Kostprijs van een brandpreventist
Hoe brandpreventisten vergelijken?
Enkele veelgestelde vragen
Vergelijk offertes van erkende experts
Waarom schakel ik het best een brandpreventist in?
Een brand, het is zoiets waarvan je denkt dat het jou nooit zal overkomen. Toch kan je zomaar alles verliezen in een woning- of bedrijfsbrand. Elk jaar maakt maar liefst 1 op de 40 kleine en middelgrote ondernemingen een brand mee. Daarom zijn werkgevers sinds 2014 wettelijk verplicht om een brandpreventiedossier te hebben en een preventiebeleid uit te werken. Dat doe je het best in samenwerking met een erkende brandpreventist. Zo ben je zeker van…
- In orde met de Belgische wetgeving: de regelgeving in ons land kent voor erkende experts in brandpreventie geen geheimen. Wil je dus boetes vermijden en 100% in orde zijn met jouw brandbeveiliging? Dan is samenwerken met een brandpreventist een must.
- Brandpreventie op maat van jouw woning of bedrijf: een erkend bedrijf brengt eerst de huidige brandbeveiliging in jouw woning of onderneming haarscherp in kaart. Die risicoanalyse is het vertrekpunt om een actieplan uit te werken met de stappen die je moet nemen. Zo is je brandpreventie tot in de puntjes afgestemd op jouw situatie.
- Jarenlange ervaring & expertise rond brandpreventie: de brandveiligheid van je pand leg je het best in de handen van een expert met jarenlange ervaring. Die weet hoe hij een uitgekiend brandpreventiedossier moet opstellen, staat in voor een professionele begeleiding, organiseert opleidingen en evacuatie-oefeningen, …
- Laagdrempelig aanspreekpunt bij vragen, controles, …: heb je je bedrijfspand anders ingericht? Zijn je brandblussers, rookmelders, … aan een nazicht toe? Is er een herstelling nodig? Met al je vragen kan je onmiddellijk terecht bij jouw brandpreventie-expert.
Een brandveilig bedrijf of woning? Neem dan nu contact op met een gecertificeerde brandpreventist actief in je buurt. Die loodst je probleemloos door alle stappen om een optimale brandveiligheid te garanderen. Vraag nu gratis offertes aan bij erkende brandpreventie bedrijven!
Taken van een brandpreventist
In je woning zijn rookmelders intussen verplicht. Maar als werkgever is de wetgeving nog veel strenger natuurlijk. Voor een bedrijf omvat de brandbeveiliging alle processen, materialen en procedures om een brand te voorkomen, snel te ontdekken en efficiënt te bestrijden. Daarom kan je bij een gecertificeerde brandpreventist terecht voor…
- Analyse van de brandrisico’s: een preventie-expert kan je woning grondig onder de loep nemen om te kijken welke risico’s op brand je loopt. Voor elke werkgever is zo’n risicoanalyse brand zelfs wettelijk verplicht. Na die inspectie krijg je een analyse met een eindscore. In nauwe samenwerking met je brandpreventist kan je dan alle aanbevelingen in de praktijk brengen.
- Opmaak van het brandpreventiedossier: die risicoanalyse is 1 onderdeel van het brandpreventiedossier voor je bedrijf. Dat dossier omvat alle belangrijke documenten rond de brandveiligheid van je pand: intern noodplan, evacuatieplan, interventiedossier voor de hulpdiensten, een lijst met beschermingsmiddelen tegen brand, … Een brandpreventist maakt dat dossier van a tot z voor je op (zowel op papier als digitaal).
- Onderhoud & herstellingen van je brandbescherming: je brandalarm, rookmelders, brandblusapparaten, … hebben na verloop van tijd een nazicht nodig. Voor dat onderhoud en eventuele herstellingen kan je terecht bij je brandpreventist. En zijn er aanpassingen aan je brandbeveiliging of brandpreventiedossier nodig? Je expert staat voor je klaar!
- Opleidingen en oefeningen organiseren: elke werkgever moet een interne brandbestrijdingsdienst oprichten. Collega’s die deel uitmaken van zo’n Eerste Interventie Ploeg (EIP) hebben uiteraard een opleiding nodig. Je brandpreventist organiseert zulke opleidingen voor het personeel en kan ook evactuatie-oefeningen op touw zetten. Zo ben je zeker dat iedereen gepast reageert bij brand.
Wat kan een brandpreventist voor mij betekenen?
Moet je nog een brandpreventiedossier opmaken? Wil je opleidingen organiseren voor je personeel? Of wil je als particulier de brandveiligheid van je woning in kaart brengen? In al die gevallen kan je terecht bij een erkende brandpreventist. Die komt graag bij je langs om jouw noden te bespreken en een oplossing op maat uit te werken.
Snel in contact komen met zo’n expert in brandpreventie? Simpel, daarvoor maak je gewoon gebruik van onze gratis offerteservice!
Kostprijs van een brandpreventist
Hoeveel je precies betaalt voor de service van een erkend bedrijf rond brandpreventie? Dat hangt af van tal van factoren: woning of bedrijf, oppervlakte van het pand, onderhoudsservice of niet, benodigde beschermingsmiddelen tegen brand, … Daarom vraag je het best een gedetailleerde offerte op bij een brandpreventist in je buurt!
Gratis meerdere offertes vergelijken? Dat is sowieso een goed idee. Zo krijg je een helder zicht op alle kostenposten, de service, de ervaring, … van verschillende gecertificeerde bedrijven. Dat is de beste manier om een goed geïnformeerde keuze te maken. Start hier je aanvraag!
Hoe brandpreventisten vergelijken?
In je woning kan je natuurlijk zelf rookmelders plaatsen. Al kan ook hier het advies van een brandpreventist goud waard zijn. Ben je een werkgever? Dan ben je wel verplicht om samen te werken met een erkend bedrijf rond brandpreventie. Vergelijk je graag meerdere van die vakbedrijven om een goede keuze te maken tegen een correcte prijs? Hou dan zeker rekening met deze tips:
-
Kijk naar het aanbod van de bedrijven
Het aanbod kan verschillen van bedrijf tot bedrijf. Biedt de brandpreventist in kwestie ook een onderhoud van je beschermingsmiddelen tegen brand aan? Zetten ze opleidingen en oefeningen op touw of niet? Organiseren ze audits op maat voor je bedrijf? Je kiest het best een vakbedrijf met een service die goed is afgestemd op jouw noden.
-
Vergelijk alle kostenposten op de offertes
Niet alleen het aanbod, maar ook de kosten kunnen verschillen van brandpreventist tot brandpreventist. Ga dus zeker alle kostenposten op de offertes na. Hoeveel rekenen ze voor brandblussers, een brandalarm, …? Hoeveel betaal je om een volledig preventiedossier op te maken? Wat zijn de verplaatsingskosten per plaatsbezoek?
-
Ga af op referenties & reviews
Het is niet altijd makkelijk om te achterhalen of je met een betrouwbaar vakbedrijf te maken hebt of niet. Doorgaans bieden online reviews en referenties door andere klanten vaak een goede indicatie van de kwaliteit van de dienstverlening. Speur dus zeker even het internet af vooraleer je in zee gaat met een bedrijf dat gespecialiseerd is in brandpreventie.
-
Kies voor een bedrijf met veel ervaring
Als je samenwerkt met een professional rond brandpreventie wil je natuurlijk zeker zijn van een grondige expertise. Een jarenlange ervaring is essentieel om de Belgische wetgeving tot in de puntjes te kennen, een uitgebreid brandpreventiedossier op te stellen, … Kies daarom altijd voor een ervaren vakbedrijf met de nodige certificaten rond brandpreventie.
Op zoek naar zo’n betrouwbaar, ervaren vakbedrijf? Die vind je snel en makkelijk via onze gratis offertedienst. Het enige wat je moet doen, is het offerteformulier invullen.
Enkele veelgestelde vragen
Niet zeker of je een brandpreventist nodig hebt voor je woning of bedrijf? Of hoe die jou zou kunnen bijstaan? Neem dan zeker vrijblijvend contact op met zo’n erkend brandpreventie bedrijf. Achteraf beslis je dan of je gebruik wil maken van hun diensten of niet. Ook hieronder vind je al het antwoord op enkele vragen:
-
Kan ik ook een brandpreventist voor mijn woning inschakelen?Dat kan zeker. Zo’n vakbedrijf levert niet alleen een service op maat voor bedrijven. Ook als particulier is het interessant om de brandveiligheid van je woning te laten checken. Zo weet je meteen waar je aan toe bent en welke maatregelen nodig zijn om het risico op een brand flink in te perken. -
Wat omvat een brandpreventiedossier allemaal?In de meeste gevallen schakelen werkgevers een brandpreventist in. Die zijn namelijk verplicht om een brandpreventiedossier te hebben. Dat is zo’n lijvig, complex dossier dat een samenwerking met zo’n expert onontbeerlijk is. Het omvat onder meer de resultaten van de risicoanalyse rond brand, de organisatie van de interne brandbestrijdingsdienst, het interne noodplan en de evacuatieplannen, het interventiedossier voor de hulpdiensten, de lijst met beschermingsmiddelen tegen brand, …
TIP: een brandpreventiedossier opmaken? Kom nu gratis in contact met gespecialiseerde brandpreventisten!
-
Kan ik alle documenten, procedures, … digitaal beheren?Zeker, vele erkende brandpreventie bedrijven werken met digitale tools. Zo kan je alle documenten en procedures rond brandpreventie bijhouden, aanpassen, actualiseren, … in 1 centrale toepassing. Zo bespaar je veel tijd en vindt iedereen vlot alle noodzakelijke gegevens en plannen. -
Kan ik zelf mijn brandpreventiebeleid uitwerken?Dat is allesbehalve vanzelfsprekend. Zo’n uitgebreid dossier vergt een grondige kennis van de Belgische wetgeving, expertise rond de opmaak van zulke plannen, gespecialiseerde digitale tools, … Kortom, wil je jezelf veel tijd, moeite én mogelijke onaangename verrassingen achteraf besparen? Dan werk je het best samen met een gespecialiseerde brandpreventist.