Niet langer ondersteunde browser:
Het ziet ernaar uit dat wij uw browser niet meer ondersteunen. Hierdoor kunnen sommige features niet werken.
Brandveilig.be Online infopunt over brandbeveiliging en de prijzen.
Vergelijk 175+ erkende experten online.
header image
Brandveilig.be

Brandpreventiedossier

‘Beter voorkomen dan genezen’, dat spreekwoord geldt zeker als het over brand gaat. Daarom is elke werkgever verplicht om een brandpreventiedossier bij te houden. Wat omvat zo’n dossier? Waarom is het zo belangrijk? En waarom laat je het best opstellen door een ervaren specialist in brandpreventie? Je leest er meer over in dit artikel.

Ga snel naar: belanginhoudprijsvoordelen specialistofferte aanvragen

 

 

Wat is een brandpreventiedossier?

Enkel brandblussers en rookmelders ophangen in een bedrijf is niet genoeg. Elke werkgever moet een brandpreventiedossier opstellen en up-to-date houden. Dat is een verzameling van de meest belangrijke documenten op vlak van brandveiligheid (risicoanalyse, intern noodplan, evacuatieplannen, …).

 

Wie stelt het brandpreventiedossier op?

Een brandpreventiedossier zelf opstellen is geen goed idee. Zo’n dossier vergt namelijk veel ervaring en kennis over de Belgische wetgeving. Daarom doe je best een beroep op een specialist in brandpreventie. Ontvang gratis en vrijblijvend advies en prijzen op maat bij specialisten actief in je buurt via onze offerteservice.

 

 

Waarom een brandpreventiedossier?

Door een brandpreventiedossier op te stellen, denk je als werkgever grondig na over de brandveiligheid van je bedrijf. Zo’n dossier is geen mirakelmiddel, maar het speelt wel een essentiële rol bij…

  • het voorkomen van een brand
  • het verzekeren van de veiligheid van het personeel (en eventueel de klanten) en, indien nodig, een snelle, veilige evacuatie
  • een snelle, efficiënte bestrijding van een beginnende brand
  • het voorkomen of zoveel mogelijk beperken van de schadelijke gevolgen van een brand
  • het vergemakkelijken van de tussenkomst van de openbare hulpdiensten

 

 

Inhoud brandpreventiedossier

In totaal bevat een brandpreventiedossier 11 onderdelen. We zetten de belangrijkste elementen van zo’n dossier kort op een rij:

  1. Resultaten risicoanalyse brandpreventie

    Tijdens een risicoanalyse breng je de mogelijke oorzaken van brand in je onderneming in kaart. Dat gebeurt aan de hand van waarschijnlijke scenario’s. Een risicoanalyse is teamwerk. Een specialist doet dat dus in overleg met de interne brandpreventieadviseur, de leden van je interne brandbestrijdingsdienst, de bevoegde brandweerzone, …

    Voordeel: door de risico’s in kaart te brengen, kan je ook gericht nadenken over maatregelen om die risico’s te verminderen.

  2. Organisatie brandbestrijdingsdienst

    Elke werkgever moet een brandbestrijdingsdienst van minstens 2 mensen oprichten. Zij moeten o.a. een beginnende brand kunnen bestrijden, evacuatie begeleiden, … Dit deeltje van het brandpreventiedossier omvat informatie over de taken en de bekwaamheden van deze mensen, hun opleidingen, …

    Voordeel: de brandbestrijdingsdienst speelt een centrale rol bij zowel brandpreventie als het bestrijden van een beginnende brand.

  3. Intern noodplan

    Een intern noodplan moet de schade beperken in noodsituaties. Het bevat procedures voor de evacuatie van personen, het gebruik van brandbestrijdingsmiddelen, informatie en opleidingen voor werknemers, … Het is wettelijk verplicht om minstens 1 keer per jaar een evacuatieoefening te houden.

    Voordeel: dankzij een intern noodplan kan iedereen binnen een onderneming passend reageren in een noodsituatie.

  4. Evacuatieplannen

    Als werkgever ben je wettelijk verplicht om evacuatieplannen uit te hangen aan iedere ingang van het gebouw en op elke verdieping. Deze plannen moeten aangepast zijn aan de plaats waar ze opgehangen zijn (‘U bevindt zich hier’).

    Voordeel: dankzij evacuatieplannen kan iedereen vlot en efficiënt het gebouw verlaten in een noodsituatie.

  5. Interventiedossier

    Dit deel moet vooral een eventuele interventie van de openbare hulpdiensten vergemakkelijken. Het bevat o.a. het evacuatieplan, locatie van elektrische installaties, … Je moet deze info ophangen aan de hoofdingang van je onderneming.

    Voordeel: dankzij het interventiedossier kunnen de openbare hulpdiensten efficiënt optreden in een noodsituatie.

  6. Lijst beschermingsmiddelen tegen brand

    Deze lijst bevat alle middelen om brand te detecteren (rookmelders, brandalarm, …), een brand te blussen (brandblusapparaten, brandslangen, sprinklers, …), … Elke werkgever is wettelijk verplicht om deze middelen jaarlijks te laten onderhouden en keuren.

    Voordeel: met deze beschermingsmiddelen is een onderneming voldoende gewapend om een brand tijdig op te sporen en te bestrijden.

 

TIP: een specialist in brandpreventie kan zowel aparte documenten (bv.risicoanalyse) als het volledige brandpreventiedossier opstellen. Vraag gratis advies en prijzen op maat aan bij specialisten actief in je buurt via onze offertepagina.

 

 

Prijs brandpreventiedossier

De prijs van een brandpreventiedossier hangt af van de grootte van de onderneming, het aantal werknemers, de sector, … Wil je een duidelijk beeld van de kostprijs van zo’n dossier voor jouw onderneming? Vraag dan offertes aan bij 2 à 3 specialisten in brandpreventie. Zo kan je ook gericht de verschillende prijzen met elkaar vergelijken. Start je aanvraag hier!

 

brandpreventiedossier

 

Voordelen specialist brandpreventie

Het opstellen van een brandpreventiedossier vergt de nodige expertise en ervaring. Je doet dus best een beroep op een specialist in brandpreventie. Dankzij die professionele ondersteuning ben je zeker van een dossier dat…

  • volledig is en ook helemaal conform aan de Belgische wetgeving
  • helemaal op maat is van jouw onderneming
  • zowel op papier als digitaal beschikbaar is
  • helder en overzichtelijk is uitgewerkt

 

Ook voor onderhoud, keuring, opleiding, …

Specialisten in brandpreventie helpen je niet alleen bij het opstellen van je brandpreventiedossier. Ze kunnen ook zorgen voor het onderhoud en de keuring van je beschermingsmiddelen tegen brand, ze kunnen opleidingen geven aan je brandbestrijdingsdienst of evacuatieoefeningen organiseren voor het personeel, …

Wil je meer weten over het aanbod van specialisten in brandpreventie? Ontvang gratis advies en prijzen op maat via het onderstaande offerteformulier:

 

Offertes voor brandbeveiliging ontvangen?

Kies voor een specialist in brandbeveiliging en wees zeker van een correcte uitvoering van de werken. Via onderstaand formulier ontvang je vrijblijvend prijsvoorstellen en advies van maximaal 3 vakmannen actief in jouw buurt.

  • Gratis
  • Vrijblijvend
  • Vergelijk & Bespaar
  • Specialisten in brandbeveiliging